Erdélyi kaland
2022. október 14. péntek, 16:05

Egy szép napsütéses májusi kora reggel elindultunk Budapestről a Határtalanul program keretében Erdélybe. Nyírbátor, „a sárkányok földjének városa” volt az utolsó nagyobb település hazai földön, ahol megálltunk.
A román időszámítás szerint délre értünk a határhoz. Remek volt az utazás, négy tanár: Klári néni, Edit néni, Eszter néni és Zoli bácsi igyekezett megteremteni a legjobb hangulatot az autóbuszban.
Először Nagykárolyba mentünk, az Arany Szarvas fogadóba. Itt ismerkedett meg és táncolt önfeledten Petőfi Sándor  Szendrey Júliával a megyebálon. Ezt a patinás épületben festmények örökítik meg. E városban áll a Károlyi-kastély, melyet Károlyi Sándor gróf kapott az 1711-es fegyverletétel megvalósításáért. Innen Kolozsvárra buszoztunk.
Kolozsváron a Báthory István Líceum diákjai és tanárnőjük várt minket. Ebben a líceumban alapította II. Rákóczi Ferenc a Nemesi Ifjak Társaságát. A helyiek diákok segítettek a mieinknek az izgalmas térképes feladat megoldásában, melyben Kolozsvár nevezetességeit kutathatták fel. Első nap Kolozsváron aludtunk és a szállás olyan volt, mintha egy 4 csillagos szállodában lettünk volna.
Másnap reggeli után hamar útnak indultunk a Tordai-hasadékban barangoltunk Szent László királyunk nyomdokában. A mesebeli táj feledtette velünk a kimerítő túrát. A Balika-barlangba is bekukucskáltunk és érdeklődve hallgattuk Balika kurucvezér mondáját. A Tordai sóbányában, ahol a föld alatt só-csodákban gyönyörködtünk még óriáskereket is láthattunk. A bánya hatalmas méretét bizonyítja a sok lépcső, melyet sikeresen megmásztunk. A második és a harmadik napi szállásunk Karcafalván volt, a „csíkban”, téli hidegben fogadott minket. Fantasztikusan főztek a helyiek, mindig minden elfogyott. Kellett is az energia, hiszen a Békás-szoros és a kis Békás-szoros bejárása komoly kirándulás volt. Néhányunknak másnap izomláza volt. A Gyilkos-tavat is körbejártuk, elámultunk a vízből kísértetiesen kimeredő fekete fatörzseken.
A negyedik napon a híres Csíksomlyót kerestük fel: itt tartják a nevezetes pünkösdi búcsút. Bejártuk a csíksomlyói templomot, gyertyát is gyújtottunk. Megismertük a mádéfalvi veszedelem tragikus történetét is.
A székelyudvarhelyi szoborparkban sétálni és megnézni történelmi nagyságaink mellszobrát olyan, mintha egy időutazás során találkozhatnánk a leghíresebb magyarokkal, például Mátyás királlyal és II.Rákóczi Ferenc fejedelemmel.
Farkaslakán megkoszorúztuk Tamási Áron síremlékét. Tovább indultunk a híres székelykapu-sorhoz, ami Orbán Balázs síremlékéhez vezetett.
Sofőrünk alaposan meglepett minket, mert ő elmesélte el részletesen a székelykapu készítését, jeleinek magyarázatát.
Korondon vásárolhattunk a mutatós kerámiákból.
Európa fürdőzni szerető népe is ismeri Szováta tavát, mi nem fürödtünk, csak körbesétáltunk.
Marosvásárhelyen felkerestük azt a helyet, ahol az erdélyi országgyűlés II.Rákóczi Ferencet beiktatta fejedelmi méltóságába, s megkoszorúztuk szobrát.
Szállásunk Gernyeszegen igazán luxuskivitelű volt- kényelmes szobákkal és pompás ételekkel vendégeltek meg minket.
Ötödik napon hazafelé betértünk Nagyváradra, a szecesszió erdélyi városába, ahol Ady Endre és Juhász Gyula is sok boldog napot töltött.
Mindenki, aki ott lehetett felejthetetlen élményekkel tért haza, a sok közös program jobban összekovácsolta csapatunkat. Ezt az erdélyi kirándulást mindenkinek ajánlom, aki még nem volt és szeretne szép helyeket látni.