Iskolánkban immár második alkalommal rendeztük meg a pályaorientációs napot, ebben az évben 2018. október 13-án. A téma ezúttal az informatika világa volt. A felső tagozatosok számára a Telekom önkéntesei tartottak prezentációval egybekötött bemutatót. Négy előadáson vettek részt a gyerekek, ezt forgószínpad formájában szerveztük, így minden osztály részt vehetett mindegyik előadáson.
1. előadás: Informatikai pályaorientáció Az előadók feltették azt a kérdést, hogy mai életünkben milyen lenne egy nap informatika nélkül. A bemutatott (humoros, vicces) videón láthattuk, hogy elég nehéz lenne.(Találkozók, ügyintézések, a mindennapi egyszerű dolgok bonyolultabbak lennének stb.) A következő kérdés is elgondolkodtató volt: létezik-e olyan terület, ahol az informatika nincs jelen. A gyerekek (és mi, tanárok is) komolyan elgondolkoztunk ezen. Akármilyen „képtelen” témákat említettünk, mindenképp kiderült, hogy az informatika mindenhol jelen van (pl.: állattenyésztés, takarmány adagolása stb.) .Az előadó megjegyezte, korábbi előadásai tapasztalatai alapján, hogy mégis van néhány hely (sivatagi berber törzsek), ahol még nem tudott tért hódítani az informatika, de ez is csak idő kérdése. Felmerült a „mesterséges intelligencia” kérdése is. Robotok az élet minden területén. Ismét tréfás videók bizonyították, hogy ez lehet ugyan jó, de még fejlesztésre szorul: Fogmosás, ajak rúzsozása, tejkiöntés, répa szeletelése, hajmosás. (Ezek nem működnek csak úgy, maguktól, nem elég a robot, az emberi elme irányítása, szervezése nélkül nem működhetnek.) Az előadás során még rendkívül sok dolgot megtudhattunk (épületek ablakainak kijelző szegmenssé alakítása, látvány készítése, (Ld.: fényfestés, informatika alkalmazása a filmgyártásban (Star wars), drónok alkalmazása az élet minden területén, önvezető autók stb.). A lehetséges szakmák már a jelenben is léteznek, és sok fiatal számára többet mondanak annál, mint amit gondolnak: „Informatikus szeretnék lenni”. Új, lehetséges szakmák például: adatbázis szakértő, IOS/ Android fejlesztő, szoftverfejlesztő, UX designer, Webdesigner stb. Az előadás témája, az informatikai pályaorientáció valóban figyelemfelkeltő volt, sok új információt nyújtott. A jövő szakmáiról egy másik előadás szólt, nem kevéssé érdekes módon. 2. előadás: Internetbiztonság
Napjaink egyik „legégetőbb” kérdése. Mindenkinek van internet –hozzáférhetősége, de sokan nincsenek tisztában a védelmet illetően. Az első kérdések között szerepelt, hogy mire jó az internet, és milyen eszközökön lehet hozzáférni. Ezzel nem is volt gond, de az előadók tájékoztattak arról, hogy milyen veszélyek fenyegethetnek. Tájékoztattak bennünket a linkek használatáról, a bizonytalan üzenetek megnyitásának veszélyeiről. A védelmi lehetőségek között szerepelt többek között: - szoftveres védelem (nem kattintunk idegenekre, „zsaroló vírusok” kerülése, naprakész vírusvédelem, „adathalászat” megelőzése. Milyen a jó jelszó? Ez rendkívül szórakoztató volt, mert a gyerekeknek lehetőségük nyílt különböző erősségű jelszavak kitalálására, a rendszer azt is jelezte, hogy az adott jelszót mennyi idő alatt lehet feltörni(volt 200 év is). Szabály: Jelszót nem menteni, nem maradni „bejelentkezve” stb. És még egy fontos dolog a fiataloknak az internetes ismerkedésről: „Az online-térben soha nem tudhatod, hogy ki van a másik oldalon.” Nagyon hasznos információk!
3. előadás: Személyes márka
Ez az előadás azért is volt különleges, mert itt mindenki használhatta a mobilját, és egy applikáció letöltésével részt vehetett egy játékban. De mindezek előtt az előadók elmondták, hogy mit jelent valójában a PR rövidítés. Tudjuk, ismerjük, de mégis fontos. Az adott applikáció letöltése után válaszolniuk kellett kérdésekre: Pl:.Átlagosan napi hány órát neteznek? Fontos-e, hogy hány lájkot kapnak? És kiktől? Kiknek szoktak kommentelni? Melyik közösségi médiát használják a legtöbbször? Kiderült, hogy a fiatalok többsége az Instagramot részesíti előnyben, a Facebookot az idősebb korosztály is gyakran használja. A jelenlévő gyerekek válaszai alapján kiderült, hogy átlagosan 4-5 órát töltenek netezéssel, közösségi oldalak látogatásával.
4. előadás:A jövő szakmái
Az első gondolatébresztő kérdés az volt, hogy melyik az a terület, amely napjainkban a legjobban fejlődik. Egyértelműen az informatika, robotika. A következő kérdés arról szólt, hogy melyek a világunkat sújtó legnagyobb problémák. A gyerekek válaszai között szerepelt többek között: környezetszennyezés, egészségtelen életmód és az ebből is következő betegségek stb. Ezek a problémák már azt is elénk vetítik, hogy milyen szakmákra lesz szükség a közeli, valamint a távoli jövőben. Ma még ismeretlen, de „megfejthető” fogalmakat, kifejezéseket hallottunk, ilyenek például: - hulladékmentesítő mérnök - személyi IOT biztonsági szerelő> „okos otthon” - összpontosítási tanácsadó - szerv- és testrészkészítő (3D-s nyomtató használata) - egészségügyi mentor - kereskedelmi űrpilóta - teleport kapuellenőr stb. (az utóbbi két szakma a távoli jövőbe mutat, bár-tekintve a rohamos fejlődést-nem tudhatjuk, mikor kerül rá sor.) Természetesen az előbbiekből következik: milyen készségekre lesz szükség a jövő szakmáinak gyakorlásához? Logikus gondolkodás és komplex problémamegoldás, kritikus gondolkodás, kreativitás, innovatív szemlélet. Ezekre már napjainkban is szükség van, azonban mindez nem pótolja a már ismert,eddig is elvárt készségeket, amelyek az iskola igyekszik elsajátíttatni: anyanyelvi és idegen nyelvi ismeretek(angoltudás elengedhetetlen),olvasottság, gazdag szókincs és kommunikációs készségek ,matematikai, technikai ismeretek, a technológiák fejlődése az élet különböző területein. Végezetül az előadók egy videó bemutatásával (sikeres ismert személyek példájával) is alátámasztották, hogy a fejlődési szemléletnek fel kell váltania a rögzült szemléletet. Rugalmasság, mobilitás a siker záloga. Összegezve: Ez a program nagyszerű volt, a tanulók véleménye is ezt mutatja. Gondolatébresztő, érdekes, igényes, előremutató. A záró mondat akár az egész délelőtt mottója is lehetne: „A jövő legnagyobb üzleti lehetőségei a ma legnagyobb kihívásaiból adódnak.” Köszönet illeti a Telekom önkénteseit, akiknek lelkesedése, szaktudása sok élményhez, ismerethez juttatta a résztvevőket. Horváth Erzsébet
|